شرکت مهندسی آبگیر حیات کرمان در سال 1376 تأسیس شده و در زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار، طراحی و تولید پکیج‌های فیلتـراسیون آبیاری تحت فشار و تولیـد انواع دستگاه‌های تصفیه فیزیکی و شیمیایی آب کشاورزی فعالیت می‌کند، که فیلتر اسکرین خودشوینده اتوماتیک یکی از شاخص‌ترین تولیدات شرکت می‌باشد.

این مجموعه در سال 76 تأسیس و در سال‌های بعد با کمک مهندس پورنخعی فعالیـت گسترده خود را آغاز نمود و در اوایل فقـط در زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار فعالیت داشته و عمده فعالیـت آن در سطح اسـتان سیستان و بلوچـستان بوده است.

شرکت مهندسی آبگیرحیات دارای رتبه A کشوری در زمینه تولیـد و رتبه 2 در زمینه اجرای آبیـاری تحت فشار می‌باشد که هر دو از بالاترین رتبه‌های کشوری مـوجود می‌باشند. همچنـین اخذ گواهـینامه استاندارد تشویقی از سازمان ملی استاندارد ایران از افتخارات این شرکت می‌باشد.

مهندس پیمان پاکدامن، مدیرعامل این شرکت با مقدمـه فوق در مصـاحبه با روزنامه اقتـصاد پویا گفت: این شرکت از سال 79 تولید سیستم‌های کنترل مرکزی آبیاری تحت فشار را آغاز نموده که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و به عبارتی قلب تپنده سیستم آبیاری تحت فشار است. در این حوزه شرکت‌های بسیار خوبی در کشور فعالیـت می‌کنند. اولین بحـث مورد تاکید ما کیفیت کار چـه در تولیـد و چه در کارهای اجرایی بوده است. همچنین همیشه سعی کرده‌ایم در تمام مراحل کار صداقت داشته و همیشه با برنامه‌ریزی درست، کار را در زمان مقرر تحویل کارفرما دهیم.

تلفن تماس با شرکت آبگیرحیات

مهندس پیمان پاکدامن، مدیرعامل این شرکت با مقدمـه فوق در مصـاحبه با روزنامه اقتـصاد پویا

وی افزود: در سالهای 1400 و 1401 متأسفانه به دلیل کمی اعتبارات آبیاری تحت فشار سطح اجرای پروژه‌ها روند کاهشی داشته است. در سنوات گذشته ما پروژه­هایی در چابهار به مساحت 420 هکتار، ایرانشهر به مساحت 600 هکتار، و پروژه دیگری به مساحت 500 هکتار برای شرکت کشت و صنعـت جلگه سبـز در شهرسـتان ایرانشهر و سالهای بعد بـین 300 تا 400 هکتار برای همیـن مجموعه کار کرده­ایم. عمده فعالیت این مجموعه در طی سنوات گذشته در شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، دلگان، خاش، میرجاوه و چابهار بوده است. همچنین در شهرستان‌های زابل و زاهدان نیز طرح‌هایی داشته‌ایم؛ اما میزان آنها کمتر بوده است.

به گفته مهندس پاکدامن، اکیپ‌های اجرایی این شرکت که در سطح شهرستان‌های مختلف فعالیت می‌کنند عموماً بومی همان مناطق هستند. اشتغال­زایی مستقیم ما به میزان 100 نفر در بخش اجرایی، و حدوداً 40 نفر در بخش تولید در استان کرمان می­باشد. اشتغال­زایی غیرمستقیم ما نیز به رقم حدودی 200 الی 300 نفر می‌­رسد.

وی در تشریح مشکلات گفت: متأسفانه مشکلات در این زمینه زیاد هستند که تنها بخشی از آنها شامل عدم ثبات قیمت‌ها، عدم کیفیت اجنـاس موجود در بازار و قیمت‌های چشمـگیر اقلام وارداتی می­شود. یکسری مسـائل در سطح کلان مملـکت وجود دارد و درباره این عدم ثبات قیمت‌ها هیچ کاری از دست ما بر نمی­آید و باید در سطح کلان کشور حل شود. مسئله عدم ثبات قیمت‌ها یکی از مواردی است که در تولیـد شرکت تأثیر منـفی دارد. ما یک تولیـدکنـنده هستیم و به‌صورت غیرمستقیم بین 200 الی 300 نفر اشتغال‌زایی داریم. همان‌طور که در مصاحبه‌های قبلـی گفته‌ام یک سری از تولیدکنندگان باید از مالیات و بیمه معاف باشند چرا که درهرصورت بار حدوداً 300 نفر را از دوش دولت برمی­دارند. همچنین دولت اگر بتواند وام‌هایی با سود کم به ما و این بخش از بازوهای اجرایی تخصیص دهد، این بخش می­تواند جانی دوباره بگیرد. وی افزود دولت می‌تواند با اختصاص وام‌هایی با نرخ سود پایین و حذف بوروکراسی و کاغذبازی اداری کمک شایان توجهی به این بخـش بنماید و در این صورت قطعاً شاهد رشدی چشمـگیـر در این صنعـت و در نهایـت پیشرفت و اشتغال‌زایی در ایران خواهیم بود. ما تا سه سال قبل در مجموعه سه نوبت‌کاری و فقط 50 کارگر در بخش تولید داشتیم. ما با کمک مهندس پورنخعی تا الان توانسته­ایم این شرکت را حفظ کنیم؛ اما الان تنها با یک شیـفت کاری و نزدیـک به 30 کارگر کار می­کنیـم و نگران این هستیم که آیا می­توانیم همین فعالیت را نیز حفظ کنیم یا نه.

تولید سیستم های مرکزی آبیاری با کیفیت بالا

مهندس پاکدامن دررابطه‌با موضوع سیستم‌های مرکزی می‌گوید: در این بخش متأسفانه بعضی شرکت‌ها هستند که با کیفیتی غیرقابل‌قبول دست به تولید می­زنند. بعضی واردات نیز با نظارت خیلی کمی صورت می­گیرد. زمانی که یک نظارت درست و استاندارد صحیح وجود داشته باشد، این رقابت‌های ناسالم از بین خواهند رفت. ما همچنین درخواست داریم به هر نحوی که دولت می‌تواند، در قالب تخفیفات و تسهیلات و هر شکل دیگری، از ما حمایت کند تا بتوانیم چراغ این مجموعه را روشن نگاه داریم. نه تنها ما، بلکه تمامی همکاران ما در این صنعت سعی دارند با تولید محصولات باکیفیت به ایران عزیز خدمت کنند.

وی در خصوص صادرات گفت: در حال حاضر ما صادرات نداریم؛ اما کارگروه خاصی برای این امر تدبیـر شده است تا برنامه‌ریزی‌های موردنیاز صورت‌گرفته و در آینده وارد این بحـث شویم. این شرکت از سال 1379 بعد از اخذ مجوزهای مربوطه اقدام به طراحی و تولید سیستم‌های کنترل مرکزی نموده است و تا کنون بیش از 1500 پکیج کامل فیلـتراسـیون تولیـد و به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، هرمزگان و سایر استان‌های کشور ارسال نموده است. کار اصلی سیستم کنترل مرکزی آبیاری تحت فشار تصفیه فیزیکی آب است که آب باید از چند فیلتر عبور کند تا این تصفیه صورت بگیرد.

گفتنی است که کشاورزان باتوجه‌به خشکسالی‌های چند سال اخیر به اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار روی آورده‌اند. یکی از اجزای اصلی سیستم آبیاری تحت فشار، سیستم کنترل مرکزی یا فیلتراسیون می‌باشد. باتوجه‌به اینکه ذرات ریز و درشت شن و ماسه و جلبک موجود در آب، در نهایت باعث گرفتگی قطره‌چکان‌ها می‌شوند؛ لذا نصب سیستم فیلتراسیون یکی از الزامات طرح آبیاری قطره‌ای می‌باشد. یک پکیج فیلتراسیون آبیاری تحت فشار یا ایستگاه فیلتراسیون مرکزی آبیاری قطره‌ای از بخش‌های مختلفی مانند هیدرو سیکلون یا ماسه گیر، فیلترهای شنی، فیلترهای توری یا فیلترهای دیسکی یا فیلترهای اسکرین، تانک کود، تابلو های هوشمند آبیاری، کلکتورهای تحت فشار و تجهیزات مختلف دیگر و….تشکیل شده است. کار هیدروسیکلون گرفتن ذرات ریز و درشت شن و ماسه با استفاده از نیـروی گریزازمرکز، از آب است. مرحله بعدی که تانک شـن است، وظیفه گرفتن زباله‌ها و جلبک‌های درون آب را دارد. در نهایت فیلترهای توری میکرونی ذرات بسیار ریز را از آب جدا می­کنند. تولیدات ما شامل سیستم‌های معمولی، نیمه‌خودکار و تمام‌اتوماتیک می­باشد.

لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان کوددهی مزارع بوده است که این مشکل با تانک کودهای که مجهز به پمپ همزن و پمپ تزریق می‌باشند تا حد زیادی مرتفع گردیده است.

اهمیت اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به خشکسالی

مدیرعامل شرکت مهندسی آبگیر حیات کرمان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: از سال 76 که این مجموعه تأسیس شد، ما افقی از سال 1400 را در ذهن خود داشته­ایم که شامل چند هدف می‌شده ما در راستای رسیدن به این اهداف تمام تلاش خود را کرده و تا چند سال پیش نیز در مسیر آنها قدم برداشته بودیم؛ اما متأسفانه شرایط مملکت و این شرایط نابسامان اقتصادی که پیش آمد، طبیعتاً اهداف ما را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و ما نتوانستیم به آنچه که در ذهنمان ترسیم کرده بودیم دست پیدا کنیم. متأسفانه این شرایط گریبان همه شرکت‌ها و مجموعه­های کشور را گرفت و تنها ما نبودیم که آسیب دیدیم. اهداف ما و افقی که ما برای سال 1400 در نظر داشتیم بسیار فراتر از جایی است که امروز هستیم. اما باید گفت تا حدودی به اهدافمان رسیده­ایم و با کمک نیروهای جوانی که در این مجـموعه مشغـول به کار شدند و دید مثبـت مسئـولین امیدواریم به اهداف آتی نیز برسیم. با کمک همین جوانان ما توانستیم چندین دستگاه آب­ شیرین­ کن تولید و روانه بازار کنیم.

در پایان لازم می‌بینم که از تمامی مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و دیگر استان‌ها و دیگر مدیران و اداراتی که به هر نحو این شرکت را یاری نموده‌اند کمال تشکر را داشته باشم